Az új BMW 520d már majdnem annyit tud, mint a 7-es, de jobb vezetni.

Szembeötlő a precíz lemezmunka: egyformán szűk résekkel, pontosak az illesztések, makulátlan a fényezés. Az 5-ös karosszériája alu-acél hibridszerkezet, sok mikroötvözött és melegen sajtolt lemezzel, ráadásul minden külső eleme alumínium. A korábbi F-szériát váltó G30 vadonatúj padlólemezre épül, tengelytávban (2975 mm) 7, teljes hosszban (4936 mm) 29 mm-t ver az elődre, és szélesebbek a nyomtávjai is. A szélesre tárható ajtókat zárásnál szervomotor húzza be (feláras), a beszállás előre és hátra is kényelmes.
A BMW 520d utastere
Az első komfortülések (feláras) minden porcikája elektromosan állítható, az oldaltámaszokat légkamrák fújják fel (Sport üzemmódban automatikusan satuba fog), az akár 570 mm-ig nyújtható ülőlap talajtól mért távolsága 500–560 mm. A vezetőülés mozgatási tartománya bőséges, akárcsak a hely, a kabin egyik irányban sem passzentos, alkattól függően egyedül a széles középkonzol nyomhatja a jobb lábat. Hibátlan a kétpedálos rend, a kormányoszlop sokat mozog ki-be és fel-le is, hamar megvan a hosszútávon kényeztető pozíció – fűtés, hűtés, masszázs pluszpénzért jár.
A kilátás körülményes, vaskosak az A- és a C-oszlopok, átlósan, beállítástól függetlenül sokat takar a jobb első ülés fejtámlája, így felértékelődik a jó képet adó tükrök és a szinte virtuális világot teremtő kamerák képe. Az 5-ös felárért tud önállóan parkolni, sőt a távirányítós kulccsal kívülről, vezető nélkül is mozgatható, pont mint a 7-es.
A műszerfal is a nagytestvért másolja, a tűző napsütésben is remekül leolvasható, könnyen értelmezhetően informáló műszerek vetítettek, de nem konfigurálhatók, színt és rajzolatot csak üzemmódoktól (Sport, Comfort, EcoPro) függően váltanak. Középen fixen áll a már érintésre is reagáló, 10,25 colos képernyő; a hifi, a telefon, a navigáció bizonyos funkciói érintés nélkül, kézmozdulatokra is veszik a parancsokat. Megfelelő helyen (kb. vállmagasságban, középen) leadott jelzésekkel nagyon pontos a működés, könnyű megszokni, igaz, a kormánygombok és a központi iDrive kapcsoló kezelése sem bonyolult. Az automata légkondi beállításához nem kell a menükben barangolni, de hiba, hogy a head-up display csak onnan, és elég bonyolultan kezelhető.
Az összeszerelési minőség majdnem tökéletes: kár a zongoralakkos, érintésre meg-megroppanó műanyagokért, amelyek ráadásul zavaróan tükröződnek is. A kacatokat a szokásos helyekre szórhatjuk, az ajtózseb, az aprópénztartó, az átlagos méretű kesztyűtartó és a kartámasz alatti doboz is bélelt. Hiába hatalmas a hely, hátul az 500 mm hosszú ülőlap formázása és a nagyon magas kardánpúp miatt csak két felnőtt ül kényelmesen, a láb- és a válltér szellős, a haj 190 cm körül kezdi súrolni a plafont.
A négyzónás légkondi hátra is oldalanként temperált levegőt fúj, és az ülések is fűthetők. Bár a csomagtartó 10 l-rel nagyobb, mint volt (most 530 l-es), formája előnytelenül zegzugos, ezért körülményes a pakolás, de jó, hogy az üléstámlák előredöntésével (alapáron) könnyen lehet bővíteni.
Motor, erőátvitel
A 2,0 l-es közös csöves dízelt egyetlen kettős megfúvású, változó geometriájú turbó lélegezteti. Belépő motornál imponáló adat a 190 LE (400 Nm), ráadásul hidegen sincs kellemetlen rezonancia, krákogás, csak tompa morajt hallani, de azt szinte mindig, üzemmelegen is. Gyors a startstop, és kíméli a még nem üzemi hőfokú motort is. Örömteli, hogy a gázreakció már 1300/perctől élénkülni kezd, pincétől a padlásig lineárisan érkezik a nyomaték: 1500 és 3000 között nagyon él a gép, könnyen viszi az üresen is 1,6 tonnás autót (0–100 km/h: 7,5 s).
A motorral remek párost alkot a nyolcfokozatú, kézzel is pöcögtethető, bolygóműves automata váltó (az 520d az egyetlen új 5-ös, amihez alapból kézi váltó jár, az automata 759 900 forint felár), finoman és gyorsan vált, emelkedőkön nem kapcsol feljebb feleslegesen, lejtőn motorfékkel segít. Csalódás a fogyasztás, bár csak a „laboreredmények” alapján: a megadott 4,1–4,5 l/100 km vegyes érték irreális, a mért 7,8 l-es tesztátlag azonban nem kevés – nekünk háromnegyed részben városban jött ki.
Menetteljesítmény
Az új 5-öst nagyon jó vezetni! Hiányzik belőle a 7-es nagyzolása, és ugyan légrugózása pluszpénzért sincs, ez az acélrugós, kommersz megoldásokat mellőző felfüggesztés is profi munka. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul oldalankénti ötkaros a rendszer, a komponensek javarésze aluötvözet, így a rugózatlan tömeg minimális. A tetemes saját tömeg könnyen kivasalja a kisebb úthibákat, érezhető felütéseket csak az igazán nagy döccenők okoznak.
A leggyengébb szem a láncban a 2,8 fordulatos, villanyszervós kormány: célpontos ugyan, de alig érezni rajta, mi történik a kerekekkel. A menetvezérlő hatással van a gázreakcióra, a csillapításra és a kormányzásra is, és ritkán érezhető ilyen kontraszttal az agilisabb Sport és a lágyabb Comfort menetprogram közötti különbség. Az ívmenet aktív ESP-vel mindig bombabiztos, a karosszéria kanyarban alig billen, az egyenesfutás zsinóron húzott – ötméteres hosszát meghazudtolóan, játszi könnyedséggel terelgethető az autó. A fékbetétek minden keréknél belső hűtésű tárcsákba harapnak, a nyomáspont határozott, az erő finoman adagolható, a hatásfok többszöri, autópálya-tempós vészfékezés után sem csökkent drámaian.
A menetkomfort szintén dicséretes, 130-nál nyolcadikban csupán 1800-at fordul a főtengely percenként, bőséges az erőtartalék – a 400 Nm csúcsnyomaték innentől él. A gumik, a motor és a szél együttes zaja halk duruzsolássá olvad össze, míg az egymással összehangoltan működő vezetősegédekkel – mint vészfék, sávtartó, holttérfigyelő, dugóban araszolni képes adaptív tempomat, keresztirányú forgalomfigyelő, táblafelismerő – a BMW szinte önvezető (már előzni is tud, de ez a funkció nálunk egyelőre nem elérhető).
A BMW 520d felszereltsége
A biztonsággal és az alapvető tartozékokkal nem spórol a BMW (lásd az adatlapon), de nyilvánvaló, hogy ez már a „fizetős” liga, ahol jellemzően vastagon fogó ceruzával írják az árakat. A mezítlábasan is 13,65 millió forintos tesztautóba jó kilencmillióért (!) pakoltak extrákat, és még lehetett volna cizellálni. Aki azonban nem sajnál ennyit, akár ezzel a belépő motorral is a felső-középkategória kiemelkedő kényelmű, élvezetesen vezethető, komoly tudású autóját viheti haza, és használtként majd az átlagnál jobb értéktartással kalkulálhat.
A BMW 520d és legfőbb konkurensei
A BMW 520d adatlapja
Karosszéria, felfüggesztés
+ Igényes lemezmunka
+ Hatékony LED-es fényszórók
(alapáron)
+ Nagy szögben nyíló ajtók, könnyű beszállás
+ Tágas, csendes utastér
+ Kényelmes ülések
+ Hibátlan pedálrend
+ Színvonalas kidolgozás
+ Jól leolvasható műszerek
+ Könnyen kezelhető infotainment rendszer
+ Gesztusvezérlés
+ Biztonságos menettulajdonságok
+ Menetteljesítmények
– Hiányzó koccanásvédelem (karosszéria)
– Rossz kilátás
– Lábat nyomó középkonzol
– Előnytelen kialakítású csomagtér
– Hátul magas padlómerevítő
– Helyenként olcsó műanyagok
– A head-up display csak a menüből vezérelhető
Motor, erőátvitel
+ Erős, nyomatékos motor
+ Gyors startstop
+ Finom váltó
+ Hatékony fék
+ Pontos kormányzás
– Mindig jelen lévő dízelhang
– Steril érzetű kormányzás
Biztonság
+ Nyolc légzsák alapáron
– Kevés vezetősegéd (alapáron)
Költségek
+ Értéktartás
+ Tartalmas alapfelszerelés
– Magas ár, drága extrák
Krepsz Zoltán
Megjelent: Az Autó 2017/5.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!