Az utolsó klasszikus Moszkvics nálunk csak statisztaszerephez jutott. Vajon miért?

az elülső rész nem ugyanaz. Itt már nem volt küszöbdíszléc
A Moszkvics története
A Szovjetunió második legismertebb autómárkája sosem tudott igazán érvényesülni a nagy testvér Lada mellett. Pedig sokkal hamarabb volt Moszkvában autógyár, mint Togliattiban (1930-tól már készítették a Ford A-modell licenctípusát), ugyanakkor a Ladának hatalmas fór volt, hogy megjelenése idején is modernnek számított, hiszen az 1967-ben Év autója címet elnyert Fiat 124-est igazítottak saját elképzeléseikhez a mérnökök.
Eközben a moszkvai autógyárat lényegében a múltja tartotta életben, ráadásul a szovjet pártvezetés is inkább a Lada szekerét tolta. Így hiába hívták meg a Pininfarinát a Moszkvicshoz, hogy megtervezze a 407-es utódját, a 408-ast, s hiába szerezték meg a BMW-től az 1500-as, hüvelyes alumíniummotor terveit a mérnökök (legalábbis erről szóltak a hírek akkoriban és később is), hogy a gyengécske 1300-ast végre elég erős hajtóművel tudják helyettesíteni, nem sikerült jelentős sikereket elérniük sem belföldön, sem külföldön.
Az 1964-ben bemutatott 408/412-es technikája ugyan még megállta a helyét a konkurensekkel szemben, de a minőség folyamatosan gyengült (és eleve sem volt olyan színvonalú, mint amit a nyugati országokban elvártak volna), az 1976-ban piacra dobott, s egészen 1988-ig kínált utóddal, a Moszkvics 2140-essel pedig már csak vegetált a vállalat. Utóbbi bár új típusjelzést kapott, örökölte elődjei technikáját, és formáján is mindössze annyit változtattak, hogy illeszkedjen a kornak megfelelő divathoz. Ennek szellemében elhagyták a fecskefarkat, a díszes hűtőmaszkot és a szép vonalú első fényszórókat, s modern, habosított műanyagból egybeöntött héjú műszerfallal, új ülésekkel és kárpitokkal igazították az utasteret a kor elvárásaihoz.
A tesztautó: Moszkvics 2140
A Moszkvics 2140-esre nem lehet mondani, hogy csúnya autó, a jól eltalált 408/412-es karosszéria még a szögletes fényszórókkal együtt is mutatós, főleg ebben a narancssárga színben, amelyben Endes László 1978-as autója is pompázik. Több szempontból is különleges jármű az itt bemutatott darab. Egyrészt az első szériából való, amely még teljes egészében krómozott lökhárítókkal és krómozott hűtőmaszk-kerettel készült, keréktárcsáit krómdísztárcsa ékesíti, hátfalát festett fekete betéttel dobták fel.
Másrészt eredeti, megőrzött példány, amelynek fényezése – a korábban megnyomott, emiatt kicserélt csomagtértetőtől eltekintve – teljesen eredeti. Endes úr a harmadik gazdája, korábban egy kispesti fiatalember őrizte, aki felújításra vásárolta (ez végül elmaradt), első tulajdonosa pedig egy kísérletező kedvű repülős ember volt: lúgos akkumulátort tett a Moszkvicsba, amit ez a telep szolgál ki a mai napig.
Az autón csak állagmegóvó munkákat kellett elvégezni, de semmi extra javítani való nem várt jelenlegi gazdájára, mielőtt a sokévi állást követően újból műszaki vizsgára vitte. Még mielőtt elmentünk volna a próbakörre, volt időnk egy kicsit körbenézni az autót. Az első megdöbbenés a leheletfinoman záródó ajtóknál ért minket, korábbi moszkvicsos tapasztalatainkból nem erre számítottunk. Nagyon szép, tulajdonképpen új autókat idéző a műbőr kárpit és a gumiszőnyeg állapota, az ajtókon lévő burkolat is délcegen feszít a lemezen, valószínűleg azért, mert főszereplőnk mindig garázsban állt. A műszerfal puha felső része hajlamos kirepedezni, itt teljesen hibátlan a felület.
A kilométeróra most 22 ezret mutat, ám ezt korábban kicserélték, magában az autóban körülbelül 80 ezer kilométer van. László azt mondja, a 2140-es finomabb, könnyebben kezelhető, mint a korábbi széria, azaz a 412-es, s ő már csak tudja: egy olyan típus is áll a garázsában. Valószínűleg nem véletlen, hogyha találkozóra mennek, felesége szívesebben pattan a jövőre 40 éves narancssárga autó volánja mögé.
Motor erőátvitel
A fotózás idejére megérkezett az eső, de szerencsére a Lászlót nem zavarja a nedves idő, így bátran nekivágunk egy dél-pesti autókázásnak. Hidegen is gyorsan életre kel a négyhengeres, hengerenként kétszelepes, az autó orrába hosszában beépített motor, harsány hangja a Ladáéra emlékeztet. Ha sok napot áll beindítás nélkül, akkor érdemes az AC-pumpát kézzel felpumpálni, különben feleslegesen forgat az önindító, és az életben nem lesz indulás. Belül egyébként nem zavaróan hangos az erőforrás morajlása, viszont a difi jellegzetes síró hanggal adja tudtunkra, hogy megyünk.
ha nem kínozzák tartós nagy sebességgel, és rendszeresen cserélik az olajat, akár 200 ezer kilométert is elmegy megbontás nélkül
Nem rossz az üléspozíció, a puha karimájú, és nem túl nagy kormány nincs is útban a térdeknek, a pedálok megfelelő rendben sorakoznak egymás mellett. A padlóváltó a Ladáénál pontatlanabb, de azért egy kezdő Moszkvicsos is megtalálja a négy fokozatot a lötyögős kulisszában, a kar kis erővel tologatható. A rükverc kifoghat a tapasztalatlan vezetőn, mert jobbra fent található, ahol más autónál inkább az ötödiket keresnénk. Nem rossz a motor rugalmassága, 40 km/óránál is nyugodtan kapcsolhatjuk a negyediket, ám nincs ellenére az sem, ha tovább nyomjuk a gázt, és kihúzatjuk az egyes fokozatokban.
A Moszkvics menetteljesítménye
László azt mondja, jellemzően 80-90-es tempóval szokott haladni országúton, így a világból kimenne, ráadásul így a fogyasztás sem egetverő, 8-8,5 l 100 kilométerenként. A kormányholtjáték nem kicsi, de meg lehet szokni, s a végállások között több mint négyet forduló volánnal sokat kell dolgozni, álló helyzetben jól jön a férfias karizom. Egyenesfutása nem hibátlan, kanyarban pedig érdemes odafigyelve közlekedni, mert a túlzott tempót nagy kasztnidőléssel és a fenék kicsúszásával honorálhatja a moszkvai limuzin.
Érzésünk szerint az elöl kettős keresztlengőkaros, tekercsrugós, hátul hosszanti laprugókkal összeállított merev tengelyes futóműve még a Ladánál is kellemesebben hintáztatja az utasokat. Az úthibákkal nagyszerűen bánik, a ballonos (165 R13) abroncsokon futó szovjet gép még a méretesebb keresztbordák hatásait is igyekszik minimálisra tompítani. Az eddig kipróbált Moszkvicsoknál a fék egyértelműen a leggyengébb pont volt. A 2140-es tárcsa/dob alapú, szervós, kétkörös, fékerőelosztós rendszere vita nélkül a legjobb a családtagokéhoz képest, s a lassítóerő egy átlagos nyugati veteránnal összevetve is megállja a helyét.
Ez az autó is azok közé tartozik, amire azt mondanánk: kéne. Főleg ebben a hangulatos narancssárga színben.
számít rá, hogy hamarosan ezeket is fel kell újíttatnia
A Moszkvics 2140 műszaki adatai
- Motor: soros, négyhengeres, folyadékhűtéses, négyütemű, hengerenként kétszelepes, OHV benzinmotor, elöl hosszában beépítve.
- Hengerűrtartalom: 1478 cm3.
- Teljesítmény: 75 LE, 5300/perc fordulaton.
- Nyomaték: 114 Nm, 3400/perc fordulaton.
- Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, hátsókerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung.
- Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul merev tengelyes futómű, elöl tekercs-, hátul félelliptikus hosszanti laprugókkal. Globoidcsigás kormánymű, biztonsági kormányoszlop. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös, rásegítős, terhelésfüggő fékerőszabályzóval ellátott fékrendszer.
- Felépítmény: négyajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria.
- Hosszúság x szélesség x magasság: 4240x1550x1480 mm.
- Tengelytáv: 2400 mm.
- Saját tömeg: 1060 kg.
- Megengedett össztömeg: 1460 kg.
- Hasmagasság: 175 mm.
- Tank: 46 l.
- Csomagtér: 480 l.
- Végsebesség: 140 km/h
- Átlagfogyasztás: 8-8,5 l/100 km.
KaMi
Megjelent: Retro Mobil 2017/4.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!