Az Abarth története fordulatokban bővelkedik, mi néhány különleges típussal idézzük fel az elmúlt 75 évet.
Karl Albert Abarth 1908-ban született Bécsben, nevét a 30-as években változtatta Carlo Albertóra, amikor Olaszországba költözött. Motorkerékpár versenyzőként ötszörös Európa bajnok volt, karrierjének versenybaleset vetett véget.
Az olasz Cisitalia márkánál került szorosabb kapcsolatba az autósporttal, olyan társaságban, mint Tazio Nuvolari, Rudolf Hruska, Ferry Porsche és Piero Dusio. Miután utóbbi Argentínába emigrált, főhősünk– részben a Cisitalia eszközeit, autóit is felhasználva – 1949. március 31-én megalapította saját vállalatát, melynek emblémájaként csillagjegyét, a skorpiót választotta. A tuning alkatrészek, kipufogók mellett az Abarth saját autókat is gyártott, elsősorban Fiat alapokon.
A céget 1971 nyarán az óriásvállalat felvásárolta, a „Reparto Corse” részleg Vincenzo Osella tulajdonába került, az Abarth pedig a Fiat versenyműhelye lett – olyan raliautókat fejlesztve, mint 124 és a 131 Rallye –, majd 1978-tól összevonták a Lancia sportrészlegével, amely szintén ontotta a sikereket. Az időközben Bécsbe visszavonult Carlo harmadik házassága után pár hónappal, 1979 őszén hunyt el.■