Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

,

Magazin: 75 éves az Abarth – Csípős

Az Abarth története fordulatokban bővelkedik, mi néhány különleges típussal idézzük fel az elmúlt 75 évet.
2024. június 23.
aron
Abarth 205A 1100 Sport (1953) – négy 205-ös alváz készült és csak egy kapott Ghia karosszériát, amit Giovanni Michelotti tervezett. Az autó 1954-ben az USA-ba került, 1982-ig eltűnt, majd 2010-ben találtak rá és öt év alatt teljesen felújították
Abarth 205A 1100 Sport (1953) – négy 205-ös alváz készült és csak egy kapott Ghia karosszériát, amit Giovanni Michelotti tervezett. Az autó 1954-ben az USA-ba került, 1982-ig eltűnt, majd 2010-ben találtak rá és öt év alatt teljesen felújították

Az Abarth története fordulatokban bővelkedik, mi néhány különleges típussal idézzük fel az elmúlt 75 évet.

Karl Albert Abarth 1908-ban született Bécsben, nevét a 30-as években változtatta Carlo Albertóra, amikor Olaszországba költözött. Motorkerékpár versenyzőként ötszörös Európa bajnok volt, karrierjének versenybaleset vetett véget.

Az olasz Cisitalia márkánál került szorosabb kapcsolatba az autósporttal, olyan társaságban, mint Tazio Nuvolari, Rudolf Hruska, Ferry Porsche és Piero Dusio. Miután utóbbi Argentínába emigrált, főhősünk– részben a Cisitalia eszközeit, autóit is felhasználva – 1949. március 31-én megalapította saját vállalatát, melynek emblémájaként csillagjegyét, a skorpiót választotta. A tuning alkatrészek, kipufogók mellett az Abarth saját autókat is gyártott, elsősorban Fiat alapokon.

BYD DOLPHIN

A céget 1971 nyarán az óriásvállalat felvásárolta, a „Reparto Corse” részleg Vincenzo Osella tulajdonába került, az Abarth pedig a Fiat versenyműhelye lett – olyan raliautókat fejlesztve, mint 124 és a 131 Rallye –, majd 1978-tól összevonták a Lancia sportrészlegével, amely szintén ontotta a sikereket. Az időközben Bécsbe visszavonult Carlo harmadik házassága után pár hónappal, 1979 őszén hunyt el.■

 

Abarth 1000 Monoposto Da Record (1960) – a cég autói 1956 és 1966 között 113 sebességrekordot állítottak fel különféle géposztályokban. Ez az utolsó típus, Pininfarina tervezés, a beceneve Hercegnő. A G osztályban tartotta a 12, 24, 48 és 72 órás, a 2 000 és 5 000 mérföldes, valamint az 5 000 és 10 000 km-es rekordot. Monzában 72 óra alatt 13 441,498 km-t tett meg, 186,867 km/h-s átlagsebességgel
Abarth 1000 Monoposto Da Record (1960) – a cég autói 1956 és 1966 között 113 sebességrekordot állítottak fel különféle géposztályokban. Ez az utolsó típus, Pininfarina tervezés, a beceneve Hercegnő. A G osztályban tartotta a 12, 24, 48 és 72 órás, a 2 000 és 5 000 mérföldes, valamint az 5 000 és 10 000 km-es rekordot. Monzában 72 óra alatt 13 441,498 km-t tett meg, 186,867 km/h-s átlagsebességgel

 

Abarth 1000TC (1967) – a Fiat 600D alapokon készülő versenygép olyan erőt képviselt, hogy az amerikai Sport Car Club (SCCA) versenyiről idő után kitiltották. A TC a Turismo Competizione rövidítése, a 850-est az 1000-es motorral szerelt követte, a típus jellegzetessége a hatalmas első olajhűtő és a nyitott motorház
Abarth 1000TC (1967) – a Fiat 600D alapokon készülő versenygép olyan erőt képviselt, hogy az amerikai Sport Car Club (SCCA) versenyiről idő után kitiltották. A TC a Turismo Competizione rövidítése, a 850-est az 1000-es motorral szerelt követte, a típus jellegzetessége a hatalmas első olajhűtő és a nyitott motorház

 

Abarth 2000 Pininfarina Scorpio (1969) – 3,78 m hosszú és csupán 97 centi magas formatanulmány, 2,0 l-es, 220 LE-s (!) benzines szívómotorral, ötfokozatú kéziváltóval. Brüsszelben mutatták be, sorozatban nem készült
Abarth 2000 Pininfarina Scorpio (1969) – 3,78 m hosszú és csupán 97 centi magas formatanulmány, 2,0 l-es, 220 LE-s (!) benzines szívómotorral, ötfokozatú kéziváltóval. Brüsszelben mutatták be, sorozatban nem készült

 

Autobianchi A112 Abarth (1979) – az 1970-es prototípus után 1985-ig készült az elsősorban kerékpárjairól ismert Bianchi sportos Abarth kisautója. Utódja a Lancia alapú Y10 lett
Autobianchi A112 Abarth (1979) – az 1970-es prototípus után 1985-ig készült az elsősorban kerékpárjairól ismert Bianchi sportos Abarth kisautója. Utódja a Lancia alapú Y10 lett

 

Alfa Romeo 164 Procar (1987) – utcainak tűnő, valójában F1-es technikára épülő Procar versenyautó, a kasztni és a 3,5 l-es V10-es motor is Alfa Romeo. Az új sorozat azonban el sem indult, így az Alfa motorja egy C csoportos endurance gépbe került, amit az Abarth épített
Alfa Romeo 164 Procar (1987) – utcainak tűnő, valójában F1-es technikára épülő Procar versenyautó, a kasztni és a 3,5 l-es V10-es motor is Alfa Romeo. Az új sorozat azonban el sem indult, így az Alfa motorja egy C csoportos endurance gépbe került, amit az Abarth épített

 

Abarth Stola Monotipo (1998) – Aldo Brovarone a Stola számára tervezte, amolyan referenciának, hogy a kis stúdió komoly projekt kivitelezésére is alkalmas. A Fiat barchetta alapjaira álmodott Monotipo-ba a Lancia Delta 2,0 l-es, 260 LE-s turbós motorját szerelték, a fékeket a Ferraritól vették, a 18 colos felnik O.Z. Racing darabok
Abarth Stola Monotipo (1998) – Aldo Brovarone a Stola számára tervezte, amolyan referenciának, hogy a kis stúdió komoly projekt kivitelezésére is alkalmas. A Fiat barchetta alapjaira álmodott Monotipo-ba a Lancia Delta 2,0 l-es, 260 LE-s turbós motorját szerelték, a fékeket a Ferraritól vették, a 18 colos felnik O.Z. Racing darabok

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek