Barion Pixel

Használtautó-teszt: Skoda Octavia Combi Tour 1.6 (2007) – Elkopik?

Az első szériás Skoda Octavia közkedvelt, olcsó családi autó, főleg kombiként. Mit tud egy 240 ezret futott példány?

Az első szériás Skoda Octavia közkedvelt, olcsó családi autó, főleg kombiként. Mit tud egy 240 ezret futott példány?

 

A lámpabúrák újszerűek, talán már felpolírozták őket egyszer, a fényezés több helyen hibás, de összességében korrekt állapotú az autó. Az acélfelnikre 195/65 R15-ös gumikat húztak, ezek nem túl zajosak. A vezetőoldali ajtó lóg, be kell állítani
A lámpabúrák újszerűek, talán már felpolírozták őket egyszer, a fényezés több helyen hibás, de összességében korrekt állapotú az autó. Az acélfelnikre 195/65 R15-ös gumikat húztak, ezek nem túl zajosak. A vezetőoldali ajtó lóg, be kell állítani

Ez volt a Skoda első modern tí­pusa a Volkswagen-csoport hatalomátvétele után. A Golf IV padlólemezére ültetett típus na­gyon sokat tett azért, hogy a Skoda életben maradt, és a cégcsoport sikerkovácsa lett. A Skoda Octavia nagy csomagterével, tartós technikájával a taxisok és a céges vevők kedvencévé vált, manapság pedig a kispénzű családok választják maguknak. Egy benzines, praktikus kombi változatot próbáltunk ki.

Karosszéria

Kényelmes az üléspozíció, nem nehézkes beszállni, nagyok az ajtónyílások. Az első sorban a helykínálat sem rossz, igaz, a középkonzol kemény széle útban lehet a vezető jobb térdének. A második sor már problémásabb. A Golf IV padlólemezén 2500 mm-re kerültek egymástól a tengelyek, ez a ma már kisautókra jellemző tengelytáv szűkös hátsó lábteret eredményez, így hiába a tágas fejtér, magasabbak nem érzik jól magukat hátul. Ráadásul a középső padlómerevítés is jókora. Az első ülések jó állapotúak, a rájuk húzott szövet sincs kikopva, oldaltartásuk visszafogott, de nem kényelmetlen bennük ülni, ráadásul mindkettőhöz jár magasságállítás és mechanikus deréktámasz.

 

BYD DOLPHIN

A Skoda Octavia vezetési pozíciója rendben van, a fékpedál zavaróan magasan áll. Nincs középső kartámasz. Ebben a németországi kivitelben ESP is van, a hazai modellekben jellemzően nem volt ilyen extra tíz évvel ezelőtt
A Skoda Octavia vezetési pozíciója rendben van, a fékpedál zavaróan magasan áll. Nincs középső kartámasz. Ebben a németországi kivitelben ESP is van, a hazai modellekben jellemzően nem volt ilyen extra tíz évvel ezelőtt

A műszerfal teteje puha műanyag, ezen kívül az összes plasztik kőkemény, viszont a fedélzeti rakhelyek jó részének alját gumilapka borítja, így nem rezegnek a beléjük tett apró cuccok. Az ajtózsebek elöl-hátul kellően tágasak. Típushiba, hogy a műanyag kormány karimája lehámlik, itt is szörnyen néz ki, a váltógomb viszont még bírja, ahogy az ajtókra felhúzott textilkárpit sem kopott, csak koszos. De a műanyagok egy része (ajtóbehúzók, lámpakapcsoló körüli panel) elszíneződtek az évek alatt. Az ajtóoszlopok nem túl vaskosak, előre és hátra átlósan is jó a kilátás. Az automata klíma kezelőpanelje logikus felépítésű (a rendszer most éppen nem jó, mert a másik típushiba is kijött az Octavián: bedöglött a klímakompresszor, de ez az alkatrész szerencsére olcsón cserélhető).

A Skoda Octavia műszerfala nincs túlbonyolítva, jól áttekinthető, s minden rendeltetésszerűen működik. Van elég utastéri rakhely, igaz, pohártartóból csak egyet alakítottak ki. Tág határok között, négy irányban állítható a kormány. Jó, hogy az utasoldali légzsák kikapcsolható. A széles utat nyitó ötödik ajtó egy leheletnyit nyílhatna magasabbra, a padló duplafenekű, oldalában rekeszeket találunk, legalulra befért egy teljes értékű pótkerék. Nem hiányoznak a rakományrögzítők, s van ötletes térelválasztó hálója is. A csomagtartó alapból 548 literes, s ha ledöntjük a hátsó, osztott ülést, 1512 literig srófolhatjuk fel a kapacitást.

Motor, erőátvitel

Az 1,6 l-es, szíjas, négyhengeres, hengerenként kétszelepes szívó négyhengeres 102 LE-vel és 148 Nm nyomatékkal szolgál, utóbbi érték 3800/percnél jelentkezik. A motor nem hangos és alapjáraton sem rezonál, ráadásul készségesen reagál a gázra, 1200-1300/perc fordulattól terhelhető, 1500 felett pedig kifejezetten élénkké válik, s 4000/perc környékén sem lesz lusta. A hozzá csatolt ötfokozatú kézi sebességváltó kapcsolómechanizmusa eléggé megkopott már, a kar lötyögősen jár a kulisszában, javítás után precízzé válna, amilyen új korában is volt.

Az áttételi lépcsők megfelelőek, a végáttétel az ennél a motorméretnél megszokott: 100 km/óránál 3000/perc a fordulat ötödikben. A kuplung könnyű, jól adagolható. Vegyes üzemben 7,5-8,5 l/100 km fogyasztással lehet számolni. Az olajcsere-periódus 30 ezer km, a szervizkönyv bejegyzései alapján eddig is ezt választotta az előző tulajdonos, de érdemes az olajszintet 4000-5000 km-enként ellenőrizni.

BYD DOLPHIN

Skoda Octavia: vezetés, menettulajdonságok

A háromfordulatos, hidraulikus szervós kormányt álló helyzetben nem túl könnyű forgatni, de menet közben ideális a rásegítés mértéke, ám jó, hogy középállásban sem érzéketlen, ügyesen visszatalál alaphelyzetbe, és visszajelzései sem rosszak. Elöl McPherson-, hátul többlengőkaros futóműve halkan, jól elszigetelve végzi a dolgát, rugózása közelebb áll a sportoshoz, de a nagyobb úthibákon sem ráz zavaróan. Kopásra utaló zaj vagy nyikorgás nem hallatszik menet közben. Négytárcsás fékrendszere átlagos képességű, de a karbantartás, javítás szükségességére utal, hogy nagy tempóról lassítva erősen rázza a kormányt és az első futóművet. A szélzaj visszafogott, tükrei (bal oldalon osztott terű) viszonylag jó képet adnak.

 

Előnyei:

– Tágas helykínálat elöl
– Jó üléspozíció
– Precíz kormány
– Kényelmes első ülések
– Csendes, rugalmas motor
– Jól pakolható, nagy csomagtér
– Értékarányos ár
– Olcsó alkatrészek, fenntartás

Hátrányai

− Szűk hátsó lábtér
− Elkopó műanyag kormánykarima
− Klímakompresszor-hiba
− Nagy középső padlómerevítés
− Széles, kemény középkonzol

Műszaki adatok:

Hengerűrtartalom [cm3]: 1598
Teljesítmény [LE/kW(1/min)]: 102/75(5600)
Nyomaték [Nm(1/min)]: 148(3800)
Átlagfogyasztás [l/100 km]: 7,5–8,5
Gyorsulás (0–100) km/h [s]: 11,9
Végsebesség [km/h]: 190
Hosszúság x szélesség x magasság [mm]: 4513x1731x1457
Tengelytáv [mm]: 2500
Csomagtartó [l]: 548–1512
Gumiméret: 195/65 R15

 

Megjelent: Az Autó 2017/8.

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek