Az első szériás Skoda Octavia közkedvelt, olcsó családi autó, főleg kombiként. Mit tud egy 240 ezret futott példány?

Ez volt a Skoda első modern típusa a Volkswagen-csoport hatalomátvétele után. A Golf IV padlólemezére ültetett típus nagyon sokat tett azért, hogy a Skoda életben maradt, és a cégcsoport sikerkovácsa lett. A Skoda Octavia nagy csomagterével, tartós technikájával a taxisok és a céges vevők kedvencévé vált, manapság pedig a kispénzű családok választják maguknak. Egy benzines, praktikus kombi változatot próbáltunk ki.
Karosszéria
Kényelmes az üléspozíció, nem nehézkes beszállni, nagyok az ajtónyílások. Az első sorban a helykínálat sem rossz, igaz, a középkonzol kemény széle útban lehet a vezető jobb térdének. A második sor már problémásabb. A Golf IV padlólemezén 2500 mm-re kerültek egymástól a tengelyek, ez a ma már kisautókra jellemző tengelytáv szűkös hátsó lábteret eredményez, így hiába a tágas fejtér, magasabbak nem érzik jól magukat hátul. Ráadásul a középső padlómerevítés is jókora. Az első ülések jó állapotúak, a rájuk húzott szövet sincs kikopva, oldaltartásuk visszafogott, de nem kényelmetlen bennük ülni, ráadásul mindkettőhöz jár magasságállítás és mechanikus deréktámasz.
A műszerfal teteje puha műanyag, ezen kívül az összes plasztik kőkemény, viszont a fedélzeti rakhelyek jó részének alját gumilapka borítja, így nem rezegnek a beléjük tett apró cuccok. Az ajtózsebek elöl-hátul kellően tágasak. Típushiba, hogy a műanyag kormány karimája lehámlik, itt is szörnyen néz ki, a váltógomb viszont még bírja, ahogy az ajtókra felhúzott textilkárpit sem kopott, csak koszos. De a műanyagok egy része (ajtóbehúzók, lámpakapcsoló körüli panel) elszíneződtek az évek alatt. Az ajtóoszlopok nem túl vaskosak, előre és hátra átlósan is jó a kilátás. Az automata klíma kezelőpanelje logikus felépítésű (a rendszer most éppen nem jó, mert a másik típushiba is kijött az Octavián: bedöglött a klímakompresszor, de ez az alkatrész szerencsére olcsón cserélhető).
A Skoda Octavia műszerfala nincs túlbonyolítva, jól áttekinthető, s minden rendeltetésszerűen működik. Van elég utastéri rakhely, igaz, pohártartóból csak egyet alakítottak ki. Tág határok között, négy irányban állítható a kormány. Jó, hogy az utasoldali légzsák kikapcsolható. A széles utat nyitó ötödik ajtó egy leheletnyit nyílhatna magasabbra, a padló duplafenekű, oldalában rekeszeket találunk, legalulra befért egy teljes értékű pótkerék. Nem hiányoznak a rakományrögzítők, s van ötletes térelválasztó hálója is. A csomagtartó alapból 548 literes, s ha ledöntjük a hátsó, osztott ülést, 1512 literig srófolhatjuk fel a kapacitást.
Motor, erőátvitel
Az 1,6 l-es, szíjas, négyhengeres, hengerenként kétszelepes szívó négyhengeres 102 LE-vel és 148 Nm nyomatékkal szolgál, utóbbi érték 3800/percnél jelentkezik. A motor nem hangos és alapjáraton sem rezonál, ráadásul készségesen reagál a gázra, 1200-1300/perc fordulattól terhelhető, 1500 felett pedig kifejezetten élénkké válik, s 4000/perc környékén sem lesz lusta. A hozzá csatolt ötfokozatú kézi sebességváltó kapcsolómechanizmusa eléggé megkopott már, a kar lötyögősen jár a kulisszában, javítás után precízzé válna, amilyen új korában is volt.
Az áttételi lépcsők megfelelőek, a végáttétel az ennél a motorméretnél megszokott: 100 km/óránál 3000/perc a fordulat ötödikben. A kuplung könnyű, jól adagolható. Vegyes üzemben 7,5-8,5 l/100 km fogyasztással lehet számolni. Az olajcsere-periódus 30 ezer km, a szervizkönyv bejegyzései alapján eddig is ezt választotta az előző tulajdonos, de érdemes az olajszintet 4000-5000 km-enként ellenőrizni.
Skoda Octavia: vezetés, menettulajdonságok
A háromfordulatos, hidraulikus szervós kormányt álló helyzetben nem túl könnyű forgatni, de menet közben ideális a rásegítés mértéke, ám jó, hogy középállásban sem érzéketlen, ügyesen visszatalál alaphelyzetbe, és visszajelzései sem rosszak. Elöl McPherson-, hátul többlengőkaros futóműve halkan, jól elszigetelve végzi a dolgát, rugózása közelebb áll a sportoshoz, de a nagyobb úthibákon sem ráz zavaróan. Kopásra utaló zaj vagy nyikorgás nem hallatszik menet közben. Négytárcsás fékrendszere átlagos képességű, de a karbantartás, javítás szükségességére utal, hogy nagy tempóról lassítva erősen rázza a kormányt és az első futóművet. A szélzaj visszafogott, tükrei (bal oldalon osztott terű) viszonylag jó képet adnak.
Előnyei:
– Tágas helykínálat elöl
– Jó üléspozíció
– Precíz kormány
– Kényelmes első ülések
– Csendes, rugalmas motor
– Jól pakolható, nagy csomagtér
– Értékarányos ár
– Olcsó alkatrészek, fenntartás
Hátrányai
− Szűk hátsó lábtér
− Elkopó műanyag kormánykarima
− Klímakompresszor-hiba
− Nagy középső padlómerevítés
− Széles, kemény középkonzol
Műszaki adatok:
Hengerűrtartalom [cm3]: 1598
Teljesítmény [LE/kW(1/min)]: 102/75(5600)
Nyomaték [Nm(1/min)]: 148(3800)
Átlagfogyasztás [l/100 km]: 7,5–8,5
Gyorsulás (0–100) km/h [s]: 11,9
Végsebesség [km/h]: 190
Hosszúság x szélesség x magasság [mm]: 4513x1731x1457
Tengelytáv [mm]: 2500
Csomagtartó [l]: 548–1512
Gumiméret: 195/65 R15
Megjelent: Az Autó 2017/8.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!