A BMW iX1 karosszériája 4,5 m-es, fél-másfél köbméter között variálható csomagtartó, 313 LE-s teljesítmény, akár 440 km-es vegyes hatótáv. Reálisan ennél többre aligha van szüksége egy átlagos felhasználónak.
A BMW iX1: karosszéria, utastér
Műszakilag a „nagy” Minikkel (Clubman, Countryman) rokon, variálható utasterű kompakt SUV legújabb kiadása tavaly érkezett a piacra és megjelenésében az X5-re hasonlít. Az akkumulátoros villanyautó iX1 néven fut, külsőségeiben szinte csak a kipufogók hiánya különbözteti meg a belsőégésű motoros változatoktól. A szélesre tárható ajtókon át kényelmes a beszállás, a meredekségében is állítható vezetőülés 485–545 mm hosszú lapja magasan van a talajtól (585–645 mm).
A BMW iX1-ben a nagy üvegfelületek miatt jó a kilátás, de elöl az A oszlopok tövénél jelentős a holttér. A hibátlan pedálrend, a tág határok között mozgatható kormányoszlop és ülés hamar kiadja az ideális, hosszú utakon sem fárasztó vezetői pozíciót; a környezet otthonos, jók az anyagok, zörejmentes az összeszerelés, szépek a dekorációk, az iX1 is hozza a márkától elvárt prémium színvonalat. A vezető előtt 10,25, középen 10,7 colos (és itt érintős) a képernyő, az infotainment szoftvere, grafikája friss (OS 8), de sajnálatunkra kidobták az iDrive kontrollert.
A megváltozott kormánygombokat meg kell szokni, nincs már lapozója a fedélzeti számítógépnek az indexkar végén, mindenért menükben kell matatni; még a légkondinak sem alakítottak ki egy legalább alapfunkciókat tartalmazó kis panelt, csak a páramentesítőnek és a hátsó szélvédő fűtésének jutott egy-egy gomb. A középkonzol lebegő félsziget a két ülés között, itt jó helyen van minden vezérlő, továbbá a hajtás és a vezetősegédek menüje innen egy érintéssel előhívható – ezen belül a sávtartó külön gyorsgombot kapott.
A kialakítás praktikus, sok a rakodóhely, öblösek az ajtózsebek, nagy a kesztyűtartó, ügyes az indukciós töltő: a telefont keret szorítja a felülethez, így a kijelző töltés közben is látható. Az USB portoknál az újabb C típussal szórták meg a kabint. A belső szélesség a hátsó sorban egyenértékű az elsőével, az ülőlap viszont sokkal rövidebb (455 mm).
Harmadik (középső) utasnak lenni nem szerencsés: van széles padlómerevítő, a lábtérbe pedig belóg a szellőzők konzolja. Itt is vannak USB portok a töltéshez, ajtózsebek és pohártartók, az üléstámlákra hálók jutottak. A hátsó ajtót villanymotor emeli-süllyeszti, a 490–1495 l-es csomagtartóból nem hiányoznak a rögzítők és találunk ötletes akasztókat a szatyroknak. A rakodóperem magassága 750 mm.
Motor, erőátvitel
Az BMW xDrive30-at tengelyenként egy-egy 190 LE-s (247 Nm) villanymotor mozgatja, a rendszer legnagyobb teljesítménye 313 LE (494 Nm). Az akku nettó 64,7 kWh-s, tehát ez az energiamennyiség valóban hajtásra fordítható, a BMW vegyes hatótávnak 417-440 km-t ad meg. A mért 14,6 kWh/100 km-es tesztfogyasztás ezt – mondhatni tűréshatáron belül – igazolta, akárcsak a komputer által előrevetített 436 km-es megtehető táv szintén reálisnak volt tekinthető. A 22 kW-os AC töltőért fizetni kell, alapesetben 11 kW-os jár az autóval, amivel 6,5 óra alatt lehet teljesen telíteni a lemerült lítium-ion telepet. A 130 kW-os egyenáramú (DC) gyorstöltővel elég 29 perc egy-egy 10-80%-os villámtankoláshoz, persze ilyen nagyteljesítményű oszlopok nem állnak minden bokor mellett.
Vezetés, menettulajdonságok
Az elöl McPherson, hátul multilink futóművel alapvetően kényelmes utazó az iX1, de a 20 colos alufelni garnitúra és a kérhető feszesebb M-es felfüggesztés picit belerondít a képbe – legalábbis a hazai utakon. Ettől függetlenül a sportos látványért nem kell irreális áldozatot hozni a menetkomfort oltárán, a gördülés nem elviselhetetlenül zötyögős. A 2,5 fordulatos, jó fogású kormánnyal pontosan, közvetlenül irányítható az autó, a fék hatékony és az erő adagolhatóságát is pontosabbnak éreztük, mint általában a villanyautóknál.
Az alacsony súlypont miatt az ívmenet megnyugtatóan stabil, a túlzott sebességet idejekorán jelzi a legfeljebb 180 km/h-ig hajszolható iX1. Igazából minden adott a nyugodt autózáshoz, a csend megfizethetetlen extra, az adaptív motorfék működése kifinomult, ha pedig hirtelen erőtartalékra van szükség, a kormány bal oldalára tett flepni meghúzásával, a menetvezérlő beállításától függetlenül – tehát Ecóban is – tíz másodpercre aktiválódik az összes létező energiát mozgósító Boost üzemmód. A zajok közül a menetszélé hallható a legjobban, a gördülésé jól tompított.
Felszereltség
A 23 milliós indulóárat az utólagos extrákkal még bőven feljebb lehet srófolni, a prémiummárkák jellemzően mindenből pénzt, profitot csinálnak; az M Sport csomagos, valóban jól felszerelt tesztautó nagyjából 29 millió forintot kóstált. Akinek nincs szüksége összkerékhajtásra és beéri 204 LE-s teljesítménnyel, 18,4 millióért megkaphatja az eDrive20 változatot.
Összegzés
A BMW aktuális stratégiája, hogy nem gyárt külön karosszériát a villanyautókhoz (mint a Mercedes az EQ modellekhez), a bajorok szerint így könnyebb a vásárlók helyzete, mert az elektromos hajtás választása nem szül kényszerhelyzetet (persze jönnek majd a dedikált villany BMW-k is, debreceni gyártásból, a Neue Klasse családon belül). Az iX1 éppen olyan, mint a hagyományos X1, megjelenésében, méreteiben, használhatóságában egyenértékű a benzinesekkel, a dízelekkel, a hibridekkel, ezért úgy tud BMW maradni, hogy közben képes megszólítani az új energiaforrás híveit is.
A BMW iX1 műszaki adatai
Első/hátsó villanymotor teljesítménye: 190 LE/140 kW (8000/min). Első/hátsó villanymotor nyomatéka: 247 Nm (0–4900/min). Akkumulátor: lítium-ion szerkezetű. Kapacitás: 232 Ah. Névleges feszültség: 286 V. Energiatároló képesség: 64,7 kWh (nettó). Egyfokozatú erőátvitel, összkerékhajtás. Elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztés. Elöl hűtött, hátul tömör tárcsafékek, ESP. Csomagtér: 490–1495 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4500x1845x1616 mm. Tengelytáv: 2692 mm. Gumiméret: 245/40 R20. Saját tömeg: 2010 kg-tól. Gyorsulás: (0–100 km/h): 5,6 s. Végsebesség: 180 km/h. Áramfogyasztás: 16,8-18,1 kWh/100 km. Tesztfogyasztás: 14,6 kWh/100 km. Általános garancia: 2 év km korlátozás nélkül. Védőszárny szolgáltatás: 2 év. Fényezési garancia: 3 év. Rozsdagarancia: 12 év. Szervizciklus: 15 000 km/1 év. Ára: 23 050 000 Ft
Előnyei
– Beszállás (elöl)
– Kényelmes ülések
– Elegendő rakodóhely
– Általánosan jó minőség
– Felszereltség
– Csendes futás
– Hatékony fék
– Adaptív fék működése
– Vezetősegédek alapáron
Hátrányai
– Rossz kilátás (elöl)
– iDrive kontroller hiánya
– Rövid ülőlap (hátul)
– Magas rakodóperem
PA
Megjelent: Az Autó 2023/12.